היום כבר הרבה בעלי עסקים מבינים שאתר, אפילו בסיסי, זוהי דרך מצוינת למוניטין טוב, לפרסום יחסית זול, לנוכחות בשטח הדיגיטלי ועוד.
ולכן המאמר שלפניכם לא יעסוק בסיבות מדוע יש לבנות אתר, כי זה כבר ברור לכולנו…
יש להבין כמה נקודות יסוד חשובות מאוד לפני שמגיעים לבניית אתר- וזה חשוב גם לכם בעלי העסקים, לא פחות מאשר לבוני האתרים עצמם:
עיצוב הדיגיטל מורכב הרבה יותר מעיצוב הפרינט בחלק התכנוני, האפיוני והרעיוני שלו.
ניתן להסביר זאת ע"י ההשוואה בין כמות האנשים או רמת הפיתוח הנדרשים כדי ליצור מודעת פרסום טובה, לבין כמות האנשים שנדרשים בשביל יצירת אתר.
לפרסומת נדרש- מעצב או לכל היותר מעצב וקופירייטר, לאתר נדרש- מאפיין, כותב, מעצב, בונה. ועוד. וזאת כשמדברים על אתר ברמה בינונית בלבד.
קל מאוד למצוא מישהו שיתן לך הצעת מחיר על עיצוב ובניית אתר. הרי היום המקצוע הזה צומח בקצב מטורף. קל יחסית לבנות אתר מאשר פעם, בגלל פלטפורמות שונות שהנגישו אפילו למעצבים את האפשרות להקים נכס דיגיטלי בקלות.
אבל, החלק שאיתו קשה להגיע להסכם הינו – מי יכתוב לי את האתר? איך אדע איזה תוכן נצרך על מנת להגיע לאחוזי כניסה גבוהים לאתר, על מנת שכל מי שיכנס לאתר יבין בשניות הראשונות לאן הגיע ומה רוצים ממנו?איך אדע איזה מבנה יתאים לטקסט על מנת לא לייגע את הגולש ועל מנת לתת תחושת סדר וארגון נכונים באתר?
אמר לי פעם מישהו, ספק בצחוק ספק ברצינות- שבחייו המקצועיים בתחום הדיגיטל הוא מצליח הודות למורה לבגרות בעברית שלו. שאלתי-"מה הקשר בין בגרות לעברית לבין בניית אתר?"
"פשוט מאוד", ענה לי, "יש לי שם מיומנות לארגן מבנה נכון של טקסט באתר, עם סדר וארגון בגריד ידידותי, עם חלוקה נכונה של אזורי תוכן לפי המשמעות שלהם. הרבה לקוחות של קולגות- התייאשו ופנו בסוף אליי,כדי שאשפר את הבסיס הראשוני והמשמעותי של האתר, עוד לפני העיצוב והבנייה שלו. מה לעשות- אם רוצים לעבוד נכון- אין קיצורי דרך…"
כמה נכון.
אני רואה אתרים של חברות גדולות שהשקיעו מן הסתם עשרות אלפים בבניית אתר לחברה, וליבי נחמץ מהפספוס שקיים באתר. ספק גדול כמה תועלת וחיבור הגולש באתר שלהם מרגיש כלפי העסק שלהם.צריך להבין שהכתיבה והסדר של האתר משפיעה מאוד על יצירת החיבור הרגשי של המשתמש שגולש באתר שלכם.
הכתיבה הנכונה תגרום לכך שהוא ירצה לפעול על פי מטרתכם, או לחילופין- אם הכתיבה והמבנה האיפיוני של האתר לא נכונים- הוא לא יתחבר ויצא החוצה מהר מאוד.
אני ממליצה לעבוד עם בריף גם לפני בניית אתר, לא רק לפני בניית פרסום.
אחרי הבריף מגיע השלב של הבירורים, סקר לקוחות וסקר השוק בתחום של האתר. זה נותן מיקוד גדול ועוזר להמנע מטעויות של אחרים. במקביל לעבודת הכתיבה- מתבצעת גם עבודת האפיון, הסדר הארגוני של האתר. בתכנון זה אנו שואפים שהאתר יהיה מובן, קל ונוח לשימוש. נתכנן את האתר בצורה שהמשתמש יוכל לבצע פעולות ללא צורך לחפש את הכפתורים המתאימים שינחו אותו להיכן להגיע.
לפני תחילת העיצוב והבנייה, הראו את תוכן האתר לכמה קולגות מהתחום או אפילו למדגם קטן מקהל היעד ושאלו-
האם התוכן מובן? מה אתם מבינים שמטרתו של האתר? האם ברורה לכם הדרך כיצד לרכוש את המוצר….? האם יש משהו מיוחד שבגללו לא תרצו להשאר באתר?
אחרי שאנחנו מגיעים למסקנה שהנה- השגנו את מה שרצינו ויש לנו את הבסיס הבטוח לאתר- נמשיך הלאה עם העיצוב והבנייה.
בהצלחה רבה!